Fem anledningar till att företag ska använda film som information

Posted By on Jul 27, 2015 | 0 comments

Year Zero is a Sweden based company. We create interesting and beautiful videos for companies and artists all around the globe.


Förfluten är tiden då film var synonymt med Hollywood och Ingmar Bergman.

I dag är film på nätet vardagsmat, och YouTube en självklar resurs för allt från korta klipp på katter till avancerade instruktioner för hur man bygger ett hus. Här finns också allt du behöver veta om produkter av olika slag. 

För företagens del blir det allt vanligare, i vissa branscher nästan självklart, med en presentation i filmform. Det gäller dina potentiella besökare på webbplatsen också – de vill kolla in vilka ni är och vad ni gör genom att se på en film om er. Vem av du och värsta konkurrenten har den lättillgängligaste informationen på nätet?

Nedan anger vi några anledningar till att du och ditt företag ska ta funderare kring hur ni kan nå ut, utvecklas – och ha kul! – med filmproduktioner som en del i verksamheten.

Om du känner att du vill ställa frågor, diskutera eller be om råd kring användandet av film – kontakta oss här

Det är lönsamt att använda film som information

Med en bra film kan du beskriva din produkt eller din verksamhet och få din kund att förstå. Hur når du annars ut till en beslutsfattare som inte är insatt i din verksamhet?
Du kan även spara sköna slantar på att slippa berätta samma sak om och om igen – sköt interninformationen med play-knappen, och låt frågvisa kunder se en rörlig instruktion på nätet istället för att ringa dig. En bra film behöver inte kosta miljoner.

Det är lättare att bli förstådd med en film, än med en text

I en film förenas berättande och visuell förklaring. Texter kräver mer, eftersom läsaren måste föreställa sig mer för att förstå. Film är alltså bra för mottagare utan förkunskap.

Film är roligare än text

En film innehåller visuellt utryck, tal, grafik och animeringar samt musik. Det händer mycket samtidigt, utan att det blir rörigt och svårbegripligt. Risken att tråka ut din potentiella kund är mindre, jämfört med motsvarande information i skriven form.

En film engagerar mer än en artikel

En bra film är omtalad, delad och kan ses om och om igen. Hur är det med en bra folder eller bok, eller annons? Vi vågar påstå att en film står sig bättre i längden.

Film är snabbare

Du kan säga mycket på kort tid. På nätet blir det allt viktigare, i takt med att användarna blir allt otåligare och vill klicka vidare. Spara dina potentiella kunders tid – ge dem den information de vill ha, förpackad i kortfattad och engagerande film-form.